بیوتروریسم یا تروریسم زیستی به انتشار عامدانه عوامل بیماریزا و مرگبار با منشأ زیستی مانند میکروبها، ویروسها، حشرات، سموم و همچنین مواد رادیواکتیو و زبالههای اتمی به منظور ایجاد وحشت از طریق نابودی افراد، حیوانات و گیاهان گفته میشود.
روند مرگ و میر انسان ها در طی سده های گذشته رو به تغییر بوده است و در همین راستا گذار اپیدمیولوژیک به عنوان یک مفهوم در چند دهه گذشته تبدیل به یک راهنما در مورد رشد اقتصادی و سلامت عمومی شده است.
سازمان بهداشت جهانی(WHO) تجمعات انبوه یا Mass Gatherings را چنین تعریف کرده است:
هر موقعیت سازمان دهی شده یا خودانگیخته که شمار زیادی از مردم را جلب نموده و برای برنامه ریزی و پاسخگویی منابع جامعه، شهر یا کشور میزبانِ آن رخداد را، تحت فشار قراردهد .
تجمعات انبوه بطور خاص اینگونه تعریف می شود:
"حضور بیش از 1000 نفر انسان در مکانی خاص، برای یک دوره ی زمانی تعریف شده."
در حال حاضر بسیاری از هواپیماها و هلیکوپترها به عنوان آمبولانس هوایی برای انتقال بیماران با دقت بالا استفاده می شوند. متأسفانه حمل و نقل هوایی غیرنظامی پزشکی در ایالات متحده تعداد قابل توجهی از حوادث جدی و مرگبار را تجربه کرده است.
امروزه تغییرات اقلیمی یکی از مسائل مهم در مراقبت های سلامتی است. بلایای ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث از دست دادن درآمد، دارایی، بیکاری، وخامت رفاه، بیماری و حتی مرگ در جوامع آسیب دیده می شود. مردم، در درجه اول فقرا و حاشیه نشینان، در برابر شوک های محیطی و بلایای طبیعی شدید آسیب پذیر هستند.
بلایا، حوادث غیر قابل پیش بینی می باشند که بایستی به موقع مدیریت شوند. در تمام طول چهار فاز مدیریت بلایا، اطلاعات وضعیت موجود بایستی در اختیار مدیران قرار گیرند تا بموقع تصمیم گیری و اقدام نمایند. رسانه های اجتماعی از طریق اینترنت، تبادل اطلاعات آنلاین بین کاربران ایجاد می کنند و در شرایط بلایا و فوریت ها از روش های ارتباطی خیلی مهم می باشند زیرا سایر روشهای ارتباطی معمول، ممکن است از بین رفته باشند.
حوادث به هر شکل و درجه ای که باشند مشکلات زیادی از نظر اجتماعی و اقتصادی بر جامعه تحمیل می نماید. حوادث رانندگی همانند سایر حوادث یک معلول چند علیتی هستند که شناسایی عوامل آن یک مرحله اساسی در کاهش و کنترل حوادث محسوب می شود. طبق نظریه ماتریکس هادون که توسط ویلیام هادون ابداع گردیده است، سه عامل انسان، وسیله نقلیه و محیط در بروز حوادث ترافیکی نقش ایفا می نمایند.
تجزیه و تحلیل خطر مبتنی بر تعیین خطر است که نتیجه ای از ارتباط بین مخاطره و آسیب پذیری عناصر تحت تاثیر می باشد. هدف از تجزیه تحلیل خطر استفاده از این ارتباط برا ی تخمین و بررسی نتایج و اثرات ممکن ،تاثیرات و نتایج حواداث شدید طبیعی بر گروههای جمعیتی و پایه های زندگی آنها است.
1- در هنگام رد شدن از خیابان ابتدا به سمت چپ و سپس به سمت راست نگاه کنید.
2- کودکان باید با علایم جاده مانند رنگ چراغ های راهنمایی آشنایی کامل داشته باشند.
دیدگاه های مختلفی تاکنون برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی وجود داشته است. از Es 3 ها که شامل آموزش، اعمال قانون و مهندسی بوده است که بعدها تا Es 6 نیز افزایش یافت و موضوعات تغییر محیط، ارزیابی، مشوق های اقتصادی هم مورد تاکید قرار گرفتند. دیدگاه بهداشت عمومی، ماتریکس هدن، ماتریکس کارول، دیدگاه سیستمیک و درنهایت دورنمای صفر از دیگر دیدگاه ها در پیشگیری از مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی بوده است.