ارزیابی نیازهای پس از بلایا

در زمان پس از بلایا، ارزیابی مکرر برای درک وضعیت و تأمین منابع مورد نیاز برای تأمین نیازهای مردم در مناطق آسیب دیده انجام می شود. این ارزیابی ها ممکن است در مراحل مختلف مانند ارزیابی سریع در ساعات اولیه بلا تا ارزیابی جامع و دقیق انجام شود که اطلاعات اساسی را برای بازیابی[1] فراهم می کند. ابزار و رویکردهای مختلفی برای ارزیابی نیازهای پس از بلایا ایجاد شده است.

برای دستیابی به یک رویکرد استاندارد، در سال 2008 تلاش مشترکی توسط اتحادیه اروپا[2]، بانک جهانی[3] و گروه توسعه ملل متحد[4] برای تهیه ابزاری جامع و هماهنگ برای ارزیابی نیازهای پس از بلایا صورت گرفت. این تلاش منجر به توسعه رویکرد ارزیابی نیازهای پس از بلایا[5] شد که شامل ارزیابی خسارت و آسیب پس از بلایا، اولویت بندی نیازهای آسیب دیدگان و توسعه استراتژی های بازیابی با توجه به رویکرد "ساخت بهتر نسبت به قبل[6] " است. ارزیابی نیازهای پس از بلایا شامل ارزیابی جامع از تأثیرات و اثرات بلایا از جامعه، از استانی تا سطح ملی، ترکیبی از جنبه های اجتماعی، اقتصادی و مالی اثرات بلایا در بخشهای مختلف است.

ارزیابی نیازهای پس از بلایا به بخشهای زیر پرداخته است:

بخشهای اجتماعی: مسکن و اقامت؛ آموزش؛ سلامت و تغذیه؛ فرهنگ.

بخشهای تولیدی: کشاورزی؛ دام؛ شیلات و جنگلداری؛ اشتغال و معیشت؛ صنعت؛ تجارت و بازرگانی؛ جهانگردی و توریسم.

بخشهای زیرساختی: آب، بهداشت و فاضلاب[7]؛ زیرساخت های جامعه؛ انرژی و الکتریسیته؛ حمل و نقل و ارتباط از راه دور[8].

بخشها / موضوعات ترکیبی : کاهش خطر بلایا[9]؛ حاکمیت؛ محیط؛ جنسیت؛ اچ آی وی / ایدز و سن.

عناصر اصلی ارزیابی نیازهای پس از بلایا جمع آوری اطلاعات پایه، ارزیابی اثرات و تأثیرات بلایا و تدوین استراتژی بازیابی و سرانجام تعیین نیازهای بازیابی بخش است.

ارزیابی نیازهای پس از بلایا با جمع آوری داده ها در مورد وضعیت پیش از بلایا آغاز می شود. هزینه های خسارت، زیان و ساخت بهتر نسبت به گذشته در نتیجه بلایا تخمین زده می شود و نیازهای بازیابی در اولویت قرار می گیرند. اثرات بلایا شامل خسارت به زیرساخت ها و دارایی های فیزیکی در همه بخش ها، ایجاد اختلال در ارائه خدمات و حاکمیت و فرایندهای اجتماعی و افزایش خطر و آسیب پذیری است. تأثیرات بلایا عمدتاً بر تأثیرات اقتصادی و اقتصادی کلان این بلایا متمرکز است.

برای ارزیابی اثرات و تأثیرات بلایا، یک ابزار ارزیابی خسارت و زیان[10] (DaLA) برای هر بخش، برآورد هزینه خسارت و زیان مناطق آسیب دیده و همچنین هزینه مورد نیاز برای بازسازی بهتر را فراهم می کند. نتایج DaLA پایه ای برای اولویت بندی نیازها و تدوین استراتژی بازیابی خواهد بود. ارزیابی نیازهای پس از بلایا روی موضوعات مقطعی مانند چشم انداز جنسیت را در همه بخش ها، بر روی آسیب پذیرترین افراد، از جمله زنان سرپرست خانوار، کودکان و افراد با نیازهای ویژه، جوانان و سالمندان متمرکز است.

از اواسط سال 2017 ، 55 ارزیابی نیازهای پس از بلایا در سراسر جهان ایجاد شده است. اگرچه آژانس های سازمان ملل متحد از وزارتخانه ها و سازمان های همتای خود برای انجام ارزیابی نیازهای پس از بلایا پشتیبانی خواهند کرد، اما این یک فرآیند تحت هدایت دولت است که بالاترین درگیری مقامات ملی را دارد. گنجاندن رویکرد ساخت بهتر نسبت به گذشته در تهیه استراتژی بازیابی باعث ارتقاء تاب آوری جامعه در برابر بلایای آینده می شود.

 

[1] Recovery

[2] European Union

[3] World Bank

[4] United Nations Development Group

[5] Post Disaster Needs Assessment (PDNA)

[6] Building Back Better (BBB)

[7] Water, sanitation and hygiene (WASH)

[8] Telecommunication

[9] Disaster Risk Reduction (DRR)

[10] Damage and Loss Assessment(DaLA)

نویسنده: دکتر سیدمحسن حسینی بروجنی

دکترای تخصصی سلامت در بلایا و فوریت ها- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد

منبع:

Hosseini Boroujeni SM. Post Disaster Needs Assessment (PDNA). Journal of Disaster and Emergency Research. 2020;2(2):124-125.

کپی با ذکر منبع وبسایت جامع سلامت در حوادث و بلایا مجاز می باشد.

تبلیغات در گوگل,طراحی کاتالوگ,قیمت طراحی سایت حرفه ای,بشکه پرکلرواتیلن,قیمت طراحی سایت,نمونه طراحی کاتالوگ,تبلیغات در صفحه اول گوگل,سایت آماده,طراحی سایت خبری,قیمت تبلیغات گوگل,تبلیغات گوگل,طراحی سایت صنعتی,پرکلر اتیلن,طراحی سایت 24 ساعته,طراحی سايت با جوملا,طراحی سایت در 24 ساعت,طراحی وب سایت حرفه ای,ماژول تاریخ شمسی,آموزش طراحی وب سایت با جوملا,طراحی سایت مداحی,طراحی سایت مذهبی,قیمت طراحی وب سایت,تبلیغات گوگل,ماژول تاریخ عربی,طراحی سایت حرفه ای,xvhpd shdj,وب سایت ارزان,ماژول ساعت جوملا 3,ساعت برای جوملا,طراحی اپلیکیشن,طراحی سایت املاک,آموزش جوملا,ساعت متحرک جوملا,طراحی سایت فوری,طراحی اپلیکیشن اندروید,ماژول ساعت برای جوملا,تبلیغات در سایت گوگل,طراحی سایت حرفه ای,آموزش طراحی وب سایت,طراحی سایت فروشگاهی,طراحی لوگو,گوگل ادوردز,طراحی سایت رایگان,طراحی اپلیکیشن موبایل,طراحی سایت ارزان,ماژول تاریخ شمسی جوملا 3,قیمت طراحی کاتالوگ,طراحی سایت شخصی,پرکلرواتیلن,ماژول تاریخ ایرانی,طراحی سایت ارزان,طراحی سايت با جوملا,سایت های آماده,تبلیغ گوگل,ماژول تاریخ جوملا,طراحی کاتالوگ تبلیغاتی,ماژول تاریخ انگلیسی,قیمت طراحی سایت فروشگاه اینترنتی,طراحی سایت خبرگزاری,پرکلراتیلن,طراحی کاتالوگ حرفه ای,طراحی سایت فروشگاه اینترنتی,آموزش طراحی سایت,طراحی کارت ویزیت,